Ånglokens Historia


Hej igen!

Det verkade som att resultatet av röstnigen blev Ja. Då låter det som att vi skall gräva lite djupare i ånglokens historia. Jag tror vi börjar från början va? Då åker vi med George Stephensons ”Rocket”.

Rocket var inte ett snabbt lok räknat med dagens standards. Det snabbaste Rocket lyckades köra var 45 km/h. Loket byggdes i Forth Street Works of Robert Stephenson and Company  år 1829. Loket var av hjul arrangemang 0-2-2. Denna klassifikation betyder att loket hade inga ledande hjul (0), 2 drivande hjul (2) och två bakre hjul (2). Lok som kom efter Rocket blev större och fick flera hjul. Men än så länge har vi bara 4 hjul. Rocket är mest känd för att vara det första ”riktiga” ångloket och det loket som van tävlingen Rainhill Trials som arrangerades av Liverpool and Manchester Railway. Rainhill Trials var tävlingen som gick mellan (tro det eller ej) Liverpool och Manchester för att se vilken lokdesign som skulle vara bäst för att köra denna sträcka i trafik. Rockets närmaste rival var ”Novelty”, ett lok med likadan hjul arrangemang som Rocket. Men inte lika snabbt för Rocket slog Novelty.  På den tiden tätade man pannorna med ett cement-likande ämne som tog dagar (och ibland veckor) att stelna och bilda en bra tätning. Men Novelty hade inte tid med att sätta på detta tätningsämne och pannans tätning gick snabbt sönder under tävlingen.

Vill man se Rocket numera så får man resa till London (Storbritannien) och glo in på Science Museum. Tyvärr har inte Rocket längre den vackra gula färgen som man så ofta ser Rocket i. Av Novelty finns inte mycket mera än bara hjulen och båda kolvarna kvar.


Rocket som den skulle se ut (Detta är en inte original-loket)


Rocket inne på Science Museum i London (Här har jag varit! 😀 )

Novelty locomotive.jpg
Så här såg det praktfulla loket Novelty ut.

Annonser

2 thoughts on “Ånglokens Historia

Uttryck dina tankar :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s