Ånglokens Historia


God Morgon!

Skall vi fortsätta med Ånglokens Historia? Nu har vi undersökt Rainhill Trials och har glott på Rocket och Novelty. Idag skall vi kolla in Förstlingen och Prins August. Om vi börjar med Förstlingen.  Förstlingen var det första ångloket som byggdes och användes i Sverige. Loket byggdes av Munktells mekaniska verkstad i Eskilstuna. Premiären för Förstlingen hölls den 2 Juni 1853. Det var ett väldigt vackert lok, men hade några stora problem. Förstlingen skulle få jobba lite vid byggandet av  Norbergs Järnväg. Men loket funkade dåligt och fick snart en ombyggnation och började jobba vid Nora Ervalla järnvägen. Men historien blev inte mycket längre för Förstlingen skrotades i Örebro år 1882, efter 29 års aktiv tjänst. Inte mycket finns kvar loket. Man har lyckats bevara två hjul, en kolv och en ramsida. Ångpannan som skapade ångan för Förstlingen är numera en värmepanna i Morsebacken i Stockholm. Det är vad jag kallar att vara överallt! Intresseföreningen Förstlingen II har inom Projektet Förstlingen jobbat med att ta fram en Förstling i skala 1:5 och en fullt fungerande Förstling i full skala. Förstlingen II körde första gången 22 Maj 2004. Vid Svenska Järnvägens 150-års jubileum i Nora körde H.M.K  Carl XVI Gustaf denna kopia av Förstlingen. Men nu, slut med Förstlingen, starta Prins August.

Prins August är ett lok av typen Littera B. Det byggdes 45 Prins August lok under åren 1856-1872, varav 9 av Nohab. Loket är det enda av de 45 littera B loken som kvar. Prins August togs ur tjänst 1906. Då var det bara som ditt every day museilok. Men sedan 1956 vid lokets 100-års jubileum restaurerades loket till körbart skick. Eftersom det restaurerades blev det bland världens äldsta körbara ånglok. Loket finns på Svenska Järnvägsmuséet i Gävle men tas ibland ut på banan och körs.


Förstlingen ute och kör 2009.


Prins August ute och kör.

Snart fortsätter vi att puffa på med nya lok!
MVH Johannes

Annonser

2 thoughts on “Ånglokens Historia

Uttryck dina tankar :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s