Ånglokens Historia


Good day, Good day.

Då var det dags igen. Vi ångar på och nu är vi framme hos 4-6-2 och 4-8-2. När de första loken började byggas år 1901 blev 4-6-2 Pacific en succé. Dom hade den extra kraften för att dra expresstågen. Som man hade kunnat gissa så var Pacific är nära släkt med 4-6-0. Tack var de 2 följarhjulen kan man förstora fyrboxen och få mera värme, vilket betyder mera kraft. Faktiskt slog ett 4-6-2 lok världsrekordet för ånglok. ”Mallard” höjde hastighets-ribban till 203 km/h. Det är ju nästan lika fort som nutida hastighetståg!

4-8-2:s slog kanske inte hastighetsrekord, men de hade kraften. 4-8-2 började faktiskt som 4-8-0 Mastodon lok. Mastodonarna var inte stabila när de drog snabbtåg. Därför modifierades dom med två nya följarhjul. Det nya loket, Mountain type, var mycket bättre på tunga tåg. Mountain types togs först in i service av NGR (Natal Goverment Railroad) 1909. I Afrika blev 4-8-2 de mest använda loken genom tiderna. USA tyckte också om Mounatin’s. Här byggdes 2 200 lok. Dessa loken kallades Mohawk och var prisvärda. Illionois Central hade de tyngsta loken. Deras 2600 serie byggdes mellan åren 1945-14946 i 20 exemplar.


En Amerikansk arbetshäst. Full Steam Ahead! 🙂


Mallard, rekordhållare och kändis.  😀


Världens första riktiga Mountain Type’s. Detta ägs av NGR

File:NYC L1c 2631.jpg
Ett Amerikansk Mohawk-lok. Vackert va?

Annonser

En tanke på “Ånglokens Historia

Uttryck dina tankar :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s