Skottland Dag 5&6

Tjenare!

Idag skall vi lämna Edinburgh :/ Men vi skall med Rabbies (uttalas inte Raabiiees, utan Rabbis) på en två dagars lång tur upp i Skotska höglandet och besöka flera vackra platser, som Loch Ness och Hermatige Falls. Skall vi bege oss?

Vi lämnar Edinburgh och åker rätt långt. Utanför passerar vi vackra åkrar, blänkande sjöar, vissa med öar. En ö har ett slott, som vår guide, Alan, berättar spännande och intressanta historier från tiden när befästningar som denna användes till deras fulla potential. Mellan Alans historielektioner spelar han lite klassik Skotsk musik. Bland dessa finns Loch Lomond och Gery Rafferty´s låt ”Baker Street” (Den bästa versionen av Loch Lomond, enligt mig, är den gjord av The Sandsacks). Numera har landskapet ändrats till berg, dalar och sjöar. Intressant fakta: ALLA sjöarna heter Loch…. (t.ex. Loch Ness, Loch Lomond). Kan vara roligt att veta 😀

Vi passerar snart ett enormt område med bara lågväxta buskar, om något (!), våtmarker och lågt gräs. Inte en levande varelse så långt ögat kan nå. Berg syns i ett avstånd. Vi lämnar ett bergspass bakom oss och åker ut i ingenstans. Rakt fram syns det berg, och dit åker vägen.

Nu har vi passerat våtmarkerna och åker vidare mot Inverness. Under tiden stannar vi vid några sjöar samt ett utomhusmuseum. Muséets namn kommer jag inte ihåg, men muséet var stort. Vi lämnar muséet och reser vidare till Hermatige Forest samt Hermatige Falls. Här ute finns det en bro, som leder….ingenstans. Det var en symbol för framgång, att ha pengar att bygga saker, (typ bron i fråga) som leder ingenstans. Att ha pengar att slösa. Men det har vi inte, så vi lämnar Hermatige Forest och reser vidare tills vi har nått Inverness. Här stannar vi inatt.

Uhh…det var skönt att få sova. Men nu skall vi resa vidare. Vi lämnar Inverness tidigt och reser vidare genom landskapet. Det åker förbi åkrar, Loch´s (Sjöar) och gamla slottsruiner. En av sjöarna stannar vi vid och åker båt över. Kan ni gissa vilken. Det stämmer, Loch Ness, den mest berömda av Skottlands alla sjöar. Vi hittade ”The Nessi Shop” (se bild nedan). Roligt att Nessi har startat eget 😀

Väl på båten åker vi ut, och det var roligt.  Men det blåste jättemycket. Man fick verkligen hålla i hatten. Men trots blåsten stannade ett par ankor upp och gjorde ett besök på båten. En fick jag på filmen som ses nedan. Tyvärr kunde vi inte stanna så länge.

Efter Loch Ness stack vi till en gammal slottsruin som var väldigt välbevarad och intakt. Här kan man få se slottstorn, vallgravar och några fallna murar. Vilken story det slottet skulle kunna säga om det kunde tala…. Men slottsvisiten är inte för lång och vi reser vidare. Snart passerar vi en duo av enorma stålkonstruktioner som liknar två hästhuvuden. De lyser vackert på nätterna, men vi passerade dom på dagen. Snart är vi tillbaka i Edinburgh. En stund till så…

Då var vi tillbaka i Edinburgh. Men nu är tyvärr Edinburgh-besöket över. Vi skall rakt till Glasgow. Vi tar oss till tågstationen, och efter lite förvirring och väntan når vi tåget. Det tar oss till Glasgow, där vi snabbt infinner oss på hotellet och får en välbehövd natts vila. Ses imorgon!

IMG_1719 [1024x768]
Bara ett litet vattenfall fattas…..
IMG_1767 [1024x768]
En gammal järnvägsbro i närheten av
Hermatige Falls. Synd att den inte används
IMG_1865 [1024x768]
IMG_1933 [1024x768]
IMG_1971 [1024x768]
Lite olika saker att se i den trevliga byn
Pitlochry.
IMG_1983 [1024x768]
IMG_2042 [1024x768]
IMG_2048 [1024x768]
Ett utomhus-museum på höglandet…..
IMG_2084 [1024x768]

Vårt stop för natten, Inverness.

IMG_2141 [1024x768]
Framme vid Loch Ness. Visste inte Nessi
hade börjat sälja varor 😀
IMG_2155 [1024x768]
IMG_2304 [1024x768]
Här har vi den berömda sjön. Och djup är den…
IMG_2219 [1024x768]
En av sjöns många besökare 🙂

IMG_2349 [1024x768]
En, faktiskt rätt välbevarad, slottsruin vi besökte.
IMG_2415 [1024x768]
IMG_2432 [1024x768]
IMG_2455 [1024x768]
Väldigt pittoresk natur. Skotland är fullt av
den varan.
IMG_2553 [1024x768]
Highland Cattle, världsberömda och
har ingen aning om etikett vid matbordet….

IMG_2600 [1024x768]
De stora hästarna. Kan inte förstå hur de
kunnat bli så berömda…..
IMG_2580 [1024x768]
Som pricken över detta enorma I:et, vi såg
den här gamla ruinen på väg tillbaka till